Maxi test BMW GS

Vo cem? Vo čemkoliv, připomínky, podněty..

Moderátoři: Malý Venoušek, Fox13

Odpovědět
jenik
Site Admin
Příspěvky: 6874
Registrován: stř led 31, 2007 8:19 am
Bydliště: Praha humna

Maxi test BMW GS

Příspěvek od jenik » stř zář 18, 2013 1:08 pm

http://motodenik.cz/clanek/1307-maxites ... mw-gs.html

Do rozmoklého kopce za letištěm se škrábe šest modelů BMW GS, od nejstarší dvojice endur R80GS a R100GS, přes velké cesťáky R1100GS a R1150GS až po elektronikou nabité R1200GS a hlavně letošní novinku - vodou chlazené R1200GS LC. Podařilo se nám domluvit společnou projížďku kompletní historie řady GS a vyzkoušel všechny mašiny pěkně vedle sebe. A jaké jsou dojmy z této projížďky celou třiatřicetiletou historií?

Nové vodou chlazené géeso představené vloni na Intermotu jsme stihli poprvé otestovat ještě v zimě. Totálně nás to nadchlo a střihli jsme si s ním pár opravdu adventure výletů, na jaře jsme ho ještě postavili proti podobně zaměřené Adventure... No a v létě pak byl čas se trochu ohlédnout a pozvat na společné testování kamarády, mezi kterými jsme objevili všechny verze populárního géesa.

V Hostivicích na náměstí máme vyrovnanou šestici mašin, pěkně od nejstarší po nejnovější. A je tu krásně vidět, jak se v čase měnily nároky na design. Dvojice R80GS a R100GS ještě má klasický enduro blatník a vše je podřízeno funkci, designéři mohli povolit uzdu fantazii jen vzadu u výfuku.

Od jedenáctek nastupuje „kachní zobák“ a vlastní blatníček se přilepil těsně nad přední kolo. Od R1150GS nastupuje asymetrický dvojitý světlomet. Vzduchem chlazená R1200GS zkrátila zobák a tváří se o dost moderněji. No a poslední novinka, vodou chlazená R1200GS, to už je pěkně agresivní moderna s otře vykrojeným zobanem, která také do společného testu jako jediná dorazila na litých kolech. Ale konec okukování, vyrážíme na projížďku historií, takže od toho nejstaršího...

Všechno začalo BMW R80G/S

Pode mnou vrčí první boxer řady GS o objemu 800 ccm, který založil celou legendární řadu Gelände Strasse, pro kterou v češtině máme trochu nepřesné označení „cestovní enduro“. Padesát koní a pětistupňová převodovka dokážou i u třicetileté mašiny nadělit slušnou dynamiku a v terénu to je spolu s celkovou hmotností 186 kg přesně ta správná kombinace a spolu s R100 si terén v porovnání s moderním zbytkem gs-karavany vysloveně užívají. Však si také v letech 1981 až 1985 odvezly čtyři vítězství z Dakaru!

Jako základ posloužil v té době již důkladně odzkoušený boxer v kombinaci s rámem z modelů R45 a R65, ovšem v porovnání se silničními naháči se u GS hodně zapracovalo na odpružení a snížení hmotnosti. Poprvé se tak objevuje jednostranná zadní kyvka s kardanem a odpružením Monolever. Tato kombinace v pohodě zvládá i dálniční rychlosti a za dnešními stroji tak výrazněji pocitově zaostává vlastně jen po stránce brzd.

První géesa měla takový úspěch hlavně díky kombinaci terénních, cestovních a silničních vlastností. Podařilo se jí znovu spojit crossovou a cestovní linii motocyklů, které se v té době začínala hodně lišit, a navíc vše doplnila spolehlivostí a výdrží. O tom nakonec svědčí i počty motocyklů, které jezdí dodnes a na kontě většinou mají hodně přes sto tisíc kilometrů.

BMW R100GS víc koní pro Paralever

Přesedám na modrozelenou jednomístnou krásku R100GS ve verzi PD (Paris Dakar), kterou továrna reagovala na fantastické úspěchy tohoto modelu na legendární rally v Africe. Stovka také vyslyšela požadavky zákazníků a v roce 1987 přinesla navýšený objem 980 ccm a nárůst výkonu na 60 koní. Současně se mění název modelu a místo G/S se začíná psát GS a to S od teď znamená Sport a nikoli Strasse.

Přichází také vylepšení jízdních vlastností. Vzadu se poprvé objevuje nová konstrukce odpružení Paralever s dvojím zalomením kardanu, která eliminovala změny chování odpružení a rázy kardanu při akceleraci. Hodně upravené je i přední odpružení, pocitově je ovšem krátké svezení v sedle R100GS skoro stejné jako na osmdesátce. Oba první modely se od novějších gées hodně liší a rozdíly mezi sebou tak při krátkém svezení jen těžko poznáte. Zároveň lze jen těžko posoudit, jak moc se na jízdních vlastnostech podepisuje stáří a třeba stav odpružení...

Stovka přinesla i některé další inovace, jako první drátová kola s možností použití bezdušových pneumatik, ale také první zvětšené nádrže. Ty ve standardu spolkly 26 litrů a v nabídce byla i verze Dakar s objemem 32 litrů. To se ovšem odrazilo i o 15 kg na vyšší hmotnosti. I tady ale platí, že odstup od dalších modelů je tak velký, že nám obě první géesa přišly i po této stránce prakticky shodné.

Přichází obr BMW R1100GS

Přesednutí na jedenáctku je krok do jiného světa - tohle je géeso, jak je známe dnes. Na jeho přípravě se začalo pracovat už v roce 1993, kdy se u sportovních modelů BMW řady R objevily první čtyřventilové boxery s pomocným olejovým chlazením a obrovským nárůstem výkonu. Bylo jasné, že původní konstrukce rámu už tady nebude stačit, takže to inženýři BMW vzali pořádně do ruky. A vytvořili nový základ, který vlastně od roku 1995 vydržel až dodnes a to samé platí pro design se „zobanem“.

Motor a převodovka tvoří nosnou součást rámu, dopředu se nastěhovalo A-rameno Teleleveru a celá mašina se pořádně zvětšila. To je reakcí na požadavky zákazníků, kteří si v devadesátých letech masově kupují GS hlavně kvůli cestování. A vypadá to, že to „S“ ve zkratce zase začíná znamenat Strasse místo Sport, protože nový model s hmotností 243 kg moc sportovně nepůsobí.

Dojem z řízení po přesednutí z dvojice 80/100 jednoznačný - vysoká silniční motorka! Tohle je dnešní pojení cestovních maxiendur (tohle označení v češtině ovšem hodně pokulhává. Je to trochu nešťastný překlad z německého Reiseenduro, kde Reise se čte nejen jako cestovní, ale také jako „vzpřímený“. No a enduro je mašina, co vydrží jet dlouho ;-)

Na silnici už to najednou láká k tomu vzít za plyn a pustit na zadní kolo všech 80 koní a na dálnici klidně vyhnat ručičku tachometru skoro ke dvoustovce. Spolujezdec ani zavazadla není problém a mašina jede pořád stejně. I v terénu se s ní dá užít trochu zábavy, ale nesmíte to srovnávat s dakarovkami R80/100. Přeci jen je znát jin geometrie, jiné rozložení hmotnosti a hlavně menší kolo vepředu. Ano, místo 21 je tu jen 19. Už to je spíš o bezpečném průjezdu terénem než o nějakém požitku z rychlosti.

Přimhouřené oči BMW R1150GS

1999-2004, to jsou roky, kdy BMW začalo koukat „přimhouřeným“ pohledem asymetrických světlometů. Nový design pod kapotou poprvé skrývá šestistupňovou převodovku, dalších 5 koňů výkonu navíc (celkem 85 k). Poprvé se také objevuje alternativní verze Adventure se zvětšenou nádrží a výbavou na dlouhé cesty.

Po přesednutí z 1100 na 1150 vás uvítá jiná přístrojovka, jinak ale moc rozdílů kromě šestikvaltu a výrazně lepší spojky nepocítíte. Také hmotnost je v podstatě shodná a hlavní změnou tak je jinak řešený štít. 1150 zase o něco víc láká z výletům na rozbité silnice a méně do terénu - máte před sebou rozměrnější přístrojovku, jste líp schovaní před větrem a díky živějšímu motoru zase jedete o něco rychleji....

BMW R1200GS a revoluce začíná

Tradicionalisté nostalgicky vzpomínají na „staré dobré“ modely, ale důležitější jsou názory zákazníků, kteří hlasují svou peněženkou. A ti chtějí posílení výkonu, stále víc vyrážejí na silnice a stále méně do terénu... A výsledkem revoluce provedené v řadě GS v roce 2004 je dvanáctistovka s výkonem přes sto koní a hmotností nižší o neuvěřitelných 30 kg.

A při přesednutí je to hodně znát, tohle už je motorka na úrovni dnešní doby! Místo budíků displej, na řídítkách elektronické systémy odpružení ESA, nová generace ABS... Uvnitř už svazky elektrických kabelů nahradila datová sběrnice, každá oprava začíná napojením na počítač a řadu věcí se také z počítače napraví. Prostě jiná doba, ale na silnici také nesrovnatelně víc zábavy. Nová generace už začíná místo označení cestovní enduro fungovat spíš jako cestovní motard a je to první mašina v této kategorii, se kterou už se při různých veřejných akcích nemusíte bát třeba zabrousit i na okruh a trochu si tam obrousit stupačky. V terénu se pak skvěle projevila redukční dieta a po přesednutí z 1150 jde najednou všechno mnohem snadněji. Když vedle stojí R80, trochu se divím, kam až tahle řada dospěla - a to mě ještě čeká přesednutí na nového „vodníka“...

Na silnici jde zase všechno líp a je znát, že po roce 2000 už se motorky změnily na ryze zábavnou záležitost. Užitné a praktické hodnoty už nehrajou roli, hlavní je požitek z jízdy, požitek z cestování, požitek z krásné a technicky dokonalé věci...

BMW R1200GS LC a 123 koní zábavy

Stejná a přece ve všem o dost lepší, to je poslední vodou chlazená dvanáctistovka s elektronickým aktivním odpružením. V zaparkované řadě všech historických modelů GS hned vynikne ostřejšími rysy, ale také LED diodovým svícením, po nastartování se pak projeví nádherný zvuk. Konstruktéři BMW si dali záležet na ladění a výsledkem je řezavý hluboký tón.

Elektronický podvozek sbírá body v rozbitých zatáčkách, ale slušně funguje i v terénu, kde se po přepnutí na režim Enduro mašina pěkně začne houpat a zase o něco víc láká i k řádění mimo silnici. Tady jsou ovšem hodně limitující boční plasty a celý ten naleštěný design, který by při pádu na bok znamenal pořádnou finanční ránu za opravu.

Pocit z jízdy je zase o generaci jinde, hlavně na silnici, kde má nový podvozek má takřka nekonečné limity a točivější motor a 123 koní výkonu je hodně znát. Už předchozí vzduchem chlazená verze s dvouvačkovou hlavou na válec (po inovaci v roce 2007) měla docela ostrý projev, ale tady s větší kompresí a otáčkami to je prostě nirvána. Vypadá to, že eSko v označení řady GS by zase mohlo změnit význam a být míň Strasse a víc Sport.
Jeník - Boh dažďa - na počest Sinnera
admin
Nepište mi SZ s prosbou o radu, pokud to není důvěrné :), ale nahoďte nové téma. Ti,kteří neposlali ani korunu na provoz fora a ničím tady nepřispívají (čtenáři),tak by se měli zamyslet,jestli to není trapný.

asumi
Už něco vím
Příspěvky: 124
Registrován: stř úno 29, 2012 2:15 pm
Bydliště: Mělník

Re: Maxi test BMW GS

Příspěvek od asumi » stř úno 26, 2014 3:31 pm

Nikoho nechci urazit, ale snad se Helmuti poučili z chyb. Etalón v cestovních endurech.
Přílohy
Off.jpg
Off.jpg (65.73 KiB) Zobrazeno 7412 x

asumi
Už něco vím
Příspěvky: 124
Registrován: stř úno 29, 2012 2:15 pm
Bydliště: Mělník

Re: Maxi test BMW GS

Příspěvek od asumi » stř úno 26, 2014 3:32 pm

A ještě jednou.
Přílohy
GS schwinge.jpg
GS schwinge.jpg (63.73 KiB) Zobrazeno 7412 x

jenik
Site Admin
Příspěvky: 6874
Registrován: stř led 31, 2007 8:19 am
Bydliště: Praha humna

Re: Maxi test BMW GS

Příspěvek od jenik » stř úno 26, 2014 3:40 pm

Nejen 12-ka :cool
Ale to se muze stat i S10 a jak vim, tak ramy praskaji na S10 taky :mrk

Obrázek
Jeník - Boh dažďa - na počest Sinnera
admin
Nepište mi SZ s prosbou o radu, pokud to není důvěrné :), ale nahoďte nové téma. Ti,kteří neposlali ani korunu na provoz fora a ničím tady nepřispívají (čtenáři),tak by se měli zamyslet,jestli to není trapný.

asumi
Už něco vím
Příspěvky: 124
Registrován: stř úno 29, 2012 2:15 pm
Bydliště: Mělník

Re: Maxi test BMW GS

Příspěvek od asumi » stř úno 26, 2014 3:44 pm

To máš pravdu. Jak jsem psal - bez urážky.

jenik
Site Admin
Příspěvky: 6874
Registrován: stř led 31, 2007 8:19 am
Bydliště: Praha humna

Re: Maxi test BMW GS

Příspěvek od jenik » čtv úno 27, 2014 2:08 pm

Sice to sem nepatri, ale preci,...

Jeník - Boh dažďa - na počest Sinnera
admin
Nepište mi SZ s prosbou o radu, pokud to není důvěrné :), ale nahoďte nové téma. Ti,kteří neposlali ani korunu na provoz fora a ničím tady nepřispívají (čtenáři),tak by se měli zamyslet,jestli to není trapný.

jenik
Site Admin
Příspěvky: 6874
Registrován: stř led 31, 2007 8:19 am
Bydliště: Praha humna

Re: Maxi test BMW GS

Příspěvek od jenik » pon led 19, 2015 8:52 am

Obrázek
Jeník - Boh dažďa - na počest Sinnera
admin
Nepište mi SZ s prosbou o radu, pokud to není důvěrné :), ale nahoďte nové téma. Ti,kteří neposlali ani korunu na provoz fora a ničím tady nepřispívají (čtenáři),tak by se měli zamyslet,jestli to není trapný.

jenik
Site Admin
Příspěvky: 6874
Registrován: stř led 31, 2007 8:19 am
Bydliště: Praha humna

Re: Maxi test BMW GS

Příspěvek od jenik » úte led 27, 2015 8:46 am

Kdyby nekdo chtel utratit par korun na Brambore http://www.bohemiabike.cz/home/detail/f ... -pristroju :rofl :rofl
to se vas sice netyka ale aspon vidite za co se da utracet :mrk
Jeník - Boh dažďa - na počest Sinnera
admin
Nepište mi SZ s prosbou o radu, pokud to není důvěrné :), ale nahoďte nové téma. Ti,kteří neposlali ani korunu na provoz fora a ničím tady nepřispívají (čtenáři),tak by se měli zamyslet,jestli to není trapný.

Odpovědět