Hydraulická spojka

 Spojkové lanko asi měnilo už hodně z vás, sice to není velká dřina a ani to není moc složitý…no přeci to komplikace způsobí, protože lanko vám nepraskne zrovna v garáži nebo před ní, ale právě v okamžik, kdy to nejmíň potřebujete.

Já jsem se takhle jednoho dne nechal překecat od kámošů s Africama - XRV750, že ať je jedu na jejich naprosto unikátní a super sraz – ATAV. Jelikož mě to opravdu zajímalo, abych se projel taky v lehkém terénu, rád jsem jel.. vynechávám nedůležité části, které nemají spojitost s tímto článkem…

Po kafíčku startujeme stroje, kde samozřejmě na mě koukají jako na zjevení – SuperTenere mezi Africama… které má zvuk V2… no odhodlal jsem se vyrazit a to abych nedělal ostudu mému stroji, takže co ruce povolili. Po cca. 500m najednou chci podřadit a spojkové lanko mi říká „mám už toho dost“ – zastavuju a dávám Prince na boční stojánek a už vymýšlím kde mám náhradní lanko. DOKÁŽE SI ALE NĚKDO PŘEDSTAVIT, ŽE JSEM BYL NA ATAVU A ŽE SPOUSTA AFRIC ZASTAVOVALO A PTALO SE, JESTLI NEPOTŘEBUJU S NĚČÍM POMOCT A ŽE TO MÁM ASI NEJAKÝ ROZBITÝ????!!!!! Vím, že někteří se ptali nezaujatě, ale na jiných jsem už když projížděli okolo jejich „úšklebek“. I když se jednalo o trapnou blbost, která se mohla stát komukoliv, rozhodl jsem se, že takhle teda ne přátelé, že tomu musím do budoucna zabránit a proto, když jsem jakž/takž zprovoznil náhradní lanko a jel domů jsem se rozhodl, že půjdu do hydraulické spojky. Doma jsem pak zjistil cenu nového originálu – asi přes 800,- a koupil  lanko z Jawa 350, které je tenčí a nějakou dobu taky vydrží.

Nabídek na hydraulickou spojku na XTZ750 moc není – já našel jednoho výrobce, ale neříkám že není jich víc. Od Romana(S10-SK) jsem se dozvěděl, že ta jeho spojka stála skoro 10tis. SK korun, což se mi zdálo opravdu moc. Sice v POLO mají nějakou univerzální, ale to jsem opravdu nechtěl…

Takže na Italských stránkách jsem našel www.pbr.it PBR – MECDRAULIC, kde mají vše členěno hezky dle typů motorek.

Dle původního rozboru jsem zjistil, že rozdíl mezi verzí pro XTZ750 a TDM900 je jen, že TDMko má o něco větší tlakový váleček, který nijak (alespoň jsem si nevšiml) nezvětšuje celé řešení. Chtěl jsem verzi pro TDMko nejen proto, že mám 900ku motor a silnější pružiny, ale i proto, že by měla jít pak spojka líp a déle by měl snad vydržet váleček spojky. Jelikož cena je úplně stejná, objednal jsem si pro TDM900 -60101070 – za speciální akční cenu – 4650,-kč. Zboží bylo dodáno do týdne a majitel je moc fajn, nejen že jsem s ním pokecal o této spojce, ale i o jiných motorkařských věcech – ukázal mi i svoje skvosty jako např. DUCATI a jiné, které má bezpečně schované.

Montáž je jednoduchá

  • Povolit šroubky na držáku spojkové páčky a šroubků spojkového lanka a vytáhnout spojkové lanko
  • Přišroubovat nové ovládání spojky na řídítka i na spojku. Pozor – montujte tak jako to mám na obrázku(někdo to totiž montuje špatně)
  • Zapojit čidlo na spojku
  • Není potřeba nic naplňovat, jelikož vše je dodávané již naplněné a odvzdušněné

Pokud však někdo přeci jenom bude muset dolívat brzdovou kapalinu a pak vše odvzdušňovat, kupujte výhradně DOT5!!! Jinou neeee i když bude třeba i mísitelná.

Plusy:

  • Je to hydraulika, takže spojkové lanko už se nikdy nepřetrhne
  • Spojka lépe vystavuje, takže se nenamáhá už tak převodovka(prostě řadit jde líp)
  • O malinkato jde lehčeji než přes lanko, ale rozdíl je minimální skoro nepostřehnutelný
  • Zpracování vypadá kvalitní i po stránce designu
  • Vše je již připraveno, takže i zrcátka přesně pasují

Mínusy:

  • Šroubky na víčku jsou hodně měkké, takže když je chcete pořádně dotáhnout, tak o ně za chvilku přijdete(začnou se žvejkat)