enduroškola - zásady jízdy

Vo cem? Vo čemkoliv, připomínky, podněty..

Moderátoři: Fox13, Malý Venoušek

bonnyes
Vím čím dál tím víc
Příspěvky: 911
Registrován: stř říj 26, 2011 2:06 pm
Bydliště: Blšany u Loun
Kontaktovat uživatele:

enduroškola - zásady jízdy

Příspěvek od bonnyes » úte kvě 15, 2012 8:47 am

Jelikož po technické stránce našich Tenérek je toho tady psáno mnoho, zakládám téma jak tyto stroje správně a bezpečně vodit. Někteří určitě ocení poznatky jak stát ve stupačkách, použití brzd v offu, vyhýbání se překážek.. Postupně bude toto téma plněno informacemi vytěženými od zkušenějších. Není účelem tohoto téma zdělit "jak jezdit jako hovado", ale naopak předat poznatky bezpečného a přesto rychlého stylu. V případě, že už se dostaneš do krizovky, tak jak z toho vylézt celej ( pokud možno i s mašinou )..
Každý už zažil situaci s kterou je zde možné se podělit a tímto předat radu dál formou příspěvku - samozřejmě k věci.
Všem dobrý kilometry v čurbesu!

ČTI PRVNÍ
Jedná se o teorii enduro jízdy. Aplikovaní na sobě a se svými stroji je čistě dobrovolné a na vlastní nebezpečí každého jezdce.


1. Nikdo z nás není Edi Orioli, který vyhrál Dakar na všech třech velkých značkách ( plus jednou Pharaons rally ), a ani tu není nikdo, kdo by jezdil na nějaké licenční úrovni - takže vše jsou buď převzaté informace nebo je to proste naučené vlastní praxí.
2. Může se stát, že něco z myšlenky zemře v její aplikaci nebo přepisu - takže si radši čtete poznatky z tohoto vlákna vícekrát a přemýšlejte, jestli to bylo fakt tak myšlené.
3. Pokud s tímto chcete začít ( podle těchto rad ) prakticky, tak se raději ptejte ještě zkušenějších a nejlépe, ať někdo takový jezdí s Vámi
4. Každý máme malinko jinak přizpůsobenou motorku ( někteří i jiný typ než-li ST ) a malinko jinou křeč v ruce a vymetýno v hlavě, takže když víte, že na něco nebudete stačit a nebo se na to prostě nebudete cejtit, tak se na to vyflákněte - ono je sice enduro i krásnej pocit o překonávání možností ( svejch - možnosti stroje těžko někdo z nás překoná - viz bod 1. ), ale hlavně jde o to, v nejlepším případě z enduro vyjížďky dojet nebo se alespoň vrátit po svejch.
5. Pokud je to možný, tak nejezděte enduro sami - ono je to zrádný i tam, kde to máte najetý ( možná hlavně tam ) - špatná kombinace počasí, urve se s vámi břeh, kombinace pádu a technické závady, zůstanete někde pod mašinou....., možností je X. Když už jezdíte sami, tak se podle toho chovejte a mějte s sebou minimálně mobil ( je lepší jet malinko pod svoje možnosti a bezpečně, než-li někde v lepším případě na pár hodin vykysnout nebo si něco udělat ).

MX vs. Enduro
Abychom se mohli co nejlépe sžít s endurem, je nutné si uvědomit rozdílnou psychologii jízdy v porovnání s motocrossem. Zatímco na MX trati jde především o rychlost a umění probojovat se polem jezdců, kteří chtějí být stejně jako vy první, enduro je zaměřeno na poněkud jiný cíl. Většinou člověk nejede ve skupině a kromě rychlosti jde i překonávání zákeřných terénních pasáží, které vyžadují vysoké nároky na jezdeckou techniku.
Ne, že by motocross nebyl náročný na techniku jízdy, nicméně na rozdíl od něj nejde v enduru o „silové“ překonání nástrah brutálními skoky, ale spíše o co nejplynulejší / nejrychlejší překonání někdy až trialem zavánějících pasáží. Například traverz svahem, ve kterém jezdec musí překonat šikmo rostoucí odhalené a především mokré kořeny, vyžaduje nikoliv pouhé "bezhlavé" přidání plného plynu, ale naopak gasování ve vhodný okamžik, před a za kořeny.
Dalo by se s nadsázkou říci, že zatímco na motocrossu je lepší mozek vypnout, v enduru to chce kolikrát přemýšlet dost..


Naprostý základem před jízdou nejen v offu . Bez tohoto základu se nepouštěj do žádných velkých akcí. Ve zkratce..
- pořádné motohadry s chrániči
- helma, brýle, rukavice
- obuv vhodná na off ( není nic lepšího, než-li stupačka narvaná v kotníku)
- technický stav mašiny ( napnutí řetězu, olej ve vidlích, palivo, funkční brzdy..)
- chlupatý pneumatiky ( udělají za Tebe polovinu práce)
- popř. mobil, mapa, gps
- čistou hlavu
- doklady

Není na škodu mít s sebou nějaké mapové podklady a přehled o tom, jestli nerajtuješ v "Krakonošovo revíru".
odkaz na mapy http://www.cykloserver.cz/cykloatlas/#
seznam CHKO, NP, PřP viewtopic.php?f=4&t=1455


OBSAH:
1. vzhůru do stupaček - základní postoj
2. kontra řídítky
3. překonání jámy, rigolu
4. čumte kam chcete jet, ne kam nechcete
5. ztuhlé ruce
6. skoky, doskoky
7. ostré výjezdy
8. strmý sjezd
9. kořeny, klacky
10. pád - odložení mašiny
11. v koleji
12. průzkum trasy
13. přemýšlej, kam odstavíš stroj

1.Vzhůru do stupaček
Než se v některé z dalších rad dostaneme k překonávání nástrah v podobě volně ležících kmenů, výjezdů skal či skoků, chce se to nejprve pověnovat tomu základnímu, což je vlastní pozice jezdce při jízdě.
Přesto, že někteří jezdci (především vyšších postav) upřednostňují jízdu v sedě, jelikož si v technických pasážích snadno pomohou tak zvaným nohováním, my se budeme soustředit na styl jízdy jezdce průměrně vysokého (cca 170-180 cm), tedy takového, který v obtížném terénu dosáhne na zem, tak tak..
V takovém případě osobně doporučuji trávit většinu času (v technických pasážích) ve stupačkách, díky čemuž dojde přesunem hmotnosti jezdce k jednoduchému snížení těžiště stroje. Zároveň s tím docílíme mnohem větší a jednodušší možnosti pracovat s rovnováhou a v neposlední řadě budeme mít i lepší výhled před stroj. Zpříjemnit život ve stupačkách lze lehkým apgrejdem tj. podložkami pod řídítka. Nezapomeňte přizpůsobit náklon páček, tak aby vaše ruce netrpěli. Ve stupačkách je lépe mít páčky nakloněné více dolů. Jelikož při jízdě ve stoje je nutné nějak řadit a již nepoužíváte jako podpěru zadek, jste odkázaní na stupačky - věnujte pozornost výšce řadičky. Jak vše dát vysoko? Vše musíte přizpůsobit Vaším proporcím a pohodlí.
Pozor! Hnete-li s řidítky, rozhodí se vám automaticky i polohy páček. Ty mají ideálních nastavení několik. Pro motocross, kde se často gasuje v sedě, je doporučena poloha brzdy a spojky téměř vodorovně s řidítky, tedy v „nulovém" úhlu. Naopak endurojezdci, kteří rádi jezdí ve stupačkách, mívají páčky skloněné dolů tak, aby při jízdě ve stoje mohly páčky používat bez toho, aniž by si ruce ohýbali v zápěstí. Ideální polohu poznáte tak, že položíte ruce na rejdy ve vaší nejčastější jízdní pozici a natáhnete rovně prsty. Právě tam by se měli nacházet páčky brzdy a spojky. Pozor! Zvolený úhel vyzkoušejte i v „sedící" jízdní pozici, aby v takovém okamžiku byly páčky stále na dosah! Pro doplnění dodávám, že nastavení páček bývá čistě subjektivní věcí a každému může vyhovovat něco jiného, proto tento bod neberte jako dogma, ale spíš jako základní doporučení. Nebo to dělejte jako Vikec, vozte si s sebou vercajk na povolení páček a v případě, že se budete chystat do častější pozice ve stupačkách, upravte si polohu.

Jak stát?
Mnoho jezdců dělá z počátku chybu v tom, že stojí ve stupačkách rovně tj. kolmo na stupačky a ruce nechává volně viset dolů k řidítkům. Taková pozice je však v terénu vše, jen ne efektivní. Během jízdy rovně (tedy mimo výjezdy i sjezdy) to chce najít ideální polohu, kdy se trup nachází cca nad nádrží a kolena lehce pokrčena.
Zatímco na čtyřtaktu člověku pomáhá držet přední kolo na zemi ve stabilní poloze větší setrvačnost rotujících hmot motoru, voňavé dvoutakty mají přední kolo poněkud více neposedné a častěji tzv. odskakuje do stran. Proto majitelé ostrých 2T koz bývají během jízdy po rovině ve stupačkách přeci jen o něco více nakloněni nad brejle než- li piloti na mastodontech.

Lokty rukou by měli směřovat od těla, aby paže mohly kompenzovat vertikální pohyb řidítek při propružení a celkový postoj vodiče by měl být relativně uvolněný. Pojedete-li v křeči, budete nejen mnohem dříve unavení, ale zároveň nebude vaše tělo tak dobře reflexivně vyrovnávat eventuální "uchcání".
Dále v kap. 5 se dočtete jak ulevit ztuhlému zápěstí, jak si pomoci koleny..



2." kontra řídítky"
Vysvětlení k pojmu "kontra řídítky": při vlastním manévru vyhýbání potřebujete bleskurychle změnit směr jízdy. Každý motocyklista by měl hluboce rozumět tomu, jak tento způsob řízení funguje. Ať tomu věříte nebo ne, nejrychleji k tomu motocykl přinutíte, když zatlačíte dopředu na to řidítko, kam chcete jet. Tzn. na pravé řidítko, chcete-li jet doprava, na levé - doleva. Ano, na pravé doprava, na levé doleva. Až vám to sepne, a začne vrtat hlavou, tak je to něco podobného, jako když u stojícího jízdního kola chytnete přední kolo a snažíte se otáčet řídítky - kolo se naklání. Silné zatlačení na rukojeť vyvolá za jízdy daleko výraznější a rychlejší reakci, než pouhé přenesení váhy. Zpočátku to zkoušejte opatrně.
zdroj http://www.suzukibandit.cz

3.Hle, jáma nebo rigol a už víš že to nedobrzdíš
Dobrzdit na nejmenší rychlost co to jde, nejlépe ještě optimálně podřadit dle rychlosti, sednout si co nejvíce na záď a před překážkou vzít za heft aby se předek odlehčil a nezapích se do díry a jezdec si neudělal leteckej den. To samé platí přes vystouplé překážky, ale u nich je to trochu složitější s vyšší rychlostí a velikostí překážky ;-) tam je třeba mít ještě dostatečnej prostor mezi zadkem a sedlem, protože kopanec od zadního kola způsobí efektní kotrmelec přes řidítka.
MotoTraveller

4.Čumte kam chcete jet, ne kam nechcete.
Bohužel oko vede podvědomě ruku, takže když budete koukat do zarostlého pangejtu, tak máte mnohem vyšší šanci, že se tam dostanete. Člověk by měl koukat víc před sebe, tak nějak volnejc a ne jen před přední kolo a na různé překážky.
Wiblyz

k tomuto dobrej trik - fixování zraku. Podstatou této finty je psychologický poznatek, že jedete vždy tam, kam se díváte. Při vyhýbání tedy musíte veškerou silou vůle odtrhnout zrak od překážky (je to proti přírodě, ale jde to zvládnout) a dívat se směrem volný výjezd.
Hned po spatření překážky musíte odtrhnout zrak od ní, a nasměrovat jej tam, kam chcete jet. Budete-li zírat na překážku - odborně se tomu říká fixace cíle - neomylně vrazíte přímo do ní. V souvislosti s vyhýbáním se často uvádí klasická poučka:
Když si na poslední chvíli všimnete díry nebo výmolu na silnici, tak pokud se nestačíte podívat do zpětného zrcátka, nesmíte se jí vyhnout a musíte do ní vletět. Jinak to totiž můžete poslat přímo pod kola vozidla, které jede vedle vás.
Je-li na veškeré vyhýbání již pozdě, následuje obvykle střet. Půjde-li o střet s autem, většinou nebývá na přemýšlení čas. Přesto se udává, že lepší je z motorky těsně před nárazem vyskočit, aby jste auto přelétli, než vzít hlavou přímo o vyztužený okraj střechy.
zdroj http://www.suzukibandit.cz


5.Ztuhlé ruce
Asi každému, kdo jezdí na motorce v terénu ztuhly ruce. Je tu mnoho teorií proč tohle vzniká. Základní je asi taková, že: „únava svalů nastává stejným stažením (omezeným rozsahem pohybu) svalu“. Blíže řečeno, při jízdě se snažíte držet řídítka pořád stejnou silou, proto se předloktí nepohybuje v plném rozsahu, jako jiné svaly. Tato stálá kontrakce svalu zapříčiňuje nalití předloktí krví a tím nedostatek kyslíku do svalu. Výsledek je vám jasný, jste v křeři po pár akceleracích.

pár triků:
Omezte používání rukou
Při správném stylu jízdy, by jste měli motorku držet více koleny, což je lehce sporná teorie, ale rozhodně prackám odlehčíte. Sevření koleny dovolí ovládat motorku dolní částí těla, kde máte větší, více používané svalstvo. Zde prosím nezaměňovat s přirozením.. :muscle Takže, když motorku nebudete kontrolovat a držet jen rukama, a ruce budete mít spíš k ovládání, nebudou tak unavené a vydržíte jezdit déle….
Posilujte předloktí
Přivažte závaží na kulatinu (násada na koště) přes asi metr dlouhý provaz, na každém konci chyťte kulatinu a navíjejte a spouštějte závaží na provazu.
Používejte „mačkátka“. Buď pružinová nebo gumové kroužky, ty by měli mít různé barvy dle odporu.
Jestli máte doma činky, nebo v posilovně, vytáčejte je jenom v zápěstí. Další varianta s tyčí, nebo činkou, položené předloktí na lavici a vytáčení. Buď nadhmatem nebo podhmatem.
Dále se dají použít techniky na bojové umění…
Snižte vibrace
Přidáte-li závaží na konce řídítek, omezíte jejich vibrace a tím i únavu předloktí. Zkontrolujte uložení řídítek přes gumové vložky v brýlích..
Zlehčete chod spojky
Pokud máte tuhou spojku, máte jistotu že právě tady vaše svaly dostávají dost zabrat. Řešením je zlehčení chodu spojky..
Jezděte
„Více jezdíš.. …tím lepší budeš“ Slova Jeff Emig
Srdce
Už bylo řečeno, s větší kondičkou budou menší problémy se ztuhlým zápěstím. Jak Ricky Carmichael opakovaně řekl, jeho úspěchy patří tvrdému tréninkovému plánu.
:beer :beer :beer toto neobsahuje tréninkový plán
Opakujem, čum do předu
Uvědomili jste si někdy, jak malé překvapení na trati může poslat Vaší tepovou frekvenci k výšinám? A následováno ztuhlým zápěstím? Koukejte do předu ve snaze předcházet takovým překvapením.
Držte rovnováhu
Při jízdě buďte tak aby Vás motorka spíše tlačila než táhla – přesunout se na předek při akceleraci a do zádu při brzdění. Hlavní idea je zmírnit práci rukou, aby jste na nich tolik nevyseli.
Vše je v nohách
Stisknete a hýbejte motorkou nohami.
Uvolněte se, prosím…
Povolte stisk, ruce a zhluboka se nadechněte kdykoliv budete moct. Doopravdy na to myslete když budete jezdit. Na rovinkách relaxujte.. Nepřežeňte to, ať nepovolej i svěrače..
Mějte vše O.K.
Nechcete aby stav Vašeho vybavení – motorky – vás nutil makat ještě více než musíte. Ujistěte se že je nastaveno jak by mělo být, pozice řídítek, páček, gripy (hefty) jsou vám přizpůsobeny Vám, jen jak je to možné. Můžete postřehnout, že se Vám jede lépe s řídítky více dopředu nebo dozadu a podobně. Demontujte zbytečnosti. Tyto zbytečnosti Vám mohou přinést pár útrap v podobě povoleného zrcátka, které stále překáží, nebo blinkrů u kterých se špatně shání náhradní kryty. Za mě v "jednoduchosti" je krása..
Někteří fóristi si naopak mohou doladit stroje před mělkými loužemi i nástavce sání pro hlubší brody..
Nechte krev proudit
Rozhýbejte se před tím než se poprvé rozjedete. Rychlé proběhnutí nebo jiné cvičení na rozpumpování Vám zlepší oběh v rukách. Jakmile budete ve stupačkách, oběh se sníží do Vašeho rytmu. Doporučuje se i třeba si zaběhnout na toaletu.
Pijte!!!
Mějte vždy dostatek tekutin! Nealkoholických :shake
Dýchejte
Zapomenout dýchat při ježdění – jakkoliv blbě to zní – patří mezi nejvíce rozšířené příčiny tuhnutí rukou mezi začínajícími jezdci. Dbát na dýchání Vám i pomůže zůstat uvolněný.

Tyto moudra jsou ze zdroje MX borců a považuji za zásadní se nejprve připravit s fyzičkou než se pustíme do dalších akcí.. :whew

6.Skoky
Skok ve stoje - při skoku před překážkou lehce ubrat plyn a zhoupnout se v tlumicich. Pri odrazu (skoku) malinko přidat, posunout těžiště dozadu ( zadek kamsi nad misto spolujezdce ) a potáhnout nahoru předni kolo. Pokud vám jde mašina vzduchem, že jde předni kolo vejš, tak přizbrzdit. Pokud vám jde přední kolo níz, tak přidat plyn. Princip skoku je ve své podstatě úplně stejnej jako na kole, takze kdo to umí na kole, tak to provede i podvedomě na motorce.
Wiblyz

Velké cestovní enduro umí spoustu bezva fíglů a frajeřinek, akorát se ho nesmíte bát. Stačí vědět pár zákonitostí a trošku přemýšlet. K těm frajeřinkám bych zařadil skoky.. Efektivní skok Vám pomůže důstojně překonat překážku, avšak pokud není nezbytně nutný tak "pouze chytáte vzduch". Kola ve vzduchu nepředávají dopřednou energii nemluvě o trakci- ztrácíte čas.
"Nic nového, ale absolutní pravda. Skákat do dálky jen proto abychom "nachytali vzduch", je pomalejší" - Mike LaRocco
Zatímco lehké enduro je při skoku docela neutrální a při odrazu tak stačí jen udržovací plyn, velké enduro je díky kapotáži, klecím a velkému motoru mnohem těžší a při skocích musíte podle toho jednat. Navíc přední vidlice dostane po doskoku na přední kolo děsnou pecku, což si třeba při doskoku do kamení nesmíte dovolit – uděláte gumu nebo ráfek.
Předek velkého endura je potřeba držet pořád plynem nadlehčený, odrážet se tedy musíte pod větším plynem a motorku si řídítky trošku přitáhnout k sobě. Jen bacha, abyste se odrazili pokud možno rovně. Jakmile se odrazíte ve šmejru, musíte těsně před dopadem bezpodmínečně dát plyn a dopadnout na zadní kolo, které by hned mělo pokračovat v akceleračním mírném driftu. Pokud plyn nedáte, motorka při doskoku na šikmo dvakrát třikrát zakličkuje s řídítky z rejdu do rejdu a vyšle vás na opačnou stranu, než nakonec sama upadne. Skákat se musí samozřejmě ve stupačkách a při nájezdu na odraz je dobré se skoku jakoby vzpírat, čili když štít kapotáže jde k vaší hlavě, vy se ještě snažíte pod přidaným plynem do štítu pusou zakousnout. Jakmile začnete za motorkou vlát nebo pokud budete sedět (stát) moc vzadu, mašina vás nakopne, vy poletíte zadkem nahoru a motorka dopadne tvrdě na přední kolo.
Tedy opakuji plyn a stát ve stupačkách! Bacha, zda máte zmapovaný doskok, udržujte rozestupy, buď prozřetelnej a čekej, že ti někdo vleze pod mašinu a v neposlední řadě již rozjetý nájezd na skok nevzdávej. V případě, že ubereš plyn a už do toho letíš, tak ti přeji hodně zdaru..Zapíchneš se vidlemi nakope ti prdel a doporučím už jen řízené vystoupení z mašiny, pokud možno daleko, ať tě za letu nepřeválcuje 250 kg divoké váhy.

7. Výjezdy
"Při výjezdu se nebát gazovat a nezastavovat setrvačnost pomůže - blbě se pak rozjiždí motka hrabe a staví se na zadní"
MotoTraveller

Jakmile před sebou vidíte kolmou stěnu, nezoufejte. V první řadě je potřeba, jak se říká lidově, „neposrat se“. Hned poté přidejte plyn a snažte se motorku držet v co možná nejmenších pantech, přičemž ale plyn musíte mít rozhodně přidaný včas. Těžké motorce bude déle trvat, než se rozjede. Do patky nájezdu doporučuji najíždět s poměrně vytočeným motorem, vsedě a zatěžovat zadní kolo. Jakmile se motorka v patě nájezdu opře do tlumičů, dejte hodně plynu (na XTZ, Africe plnej). Důležité je odlehčit přední kolo, aby fungovalo jen jako vodítko – udavač směru. Jakmile se vám předek někde zaboří nebo ho vezme rýha, opět platí „motocyklové pravidlo pravé ruky“ – přidat plyn. V kopci můžete i stát ve stupačkách, přičemž vám bude zadek motorky hodně plandat v driftu ze strany na stranu. Výhodně je spíše kombinovat sezení s občasným vstáním nebo jakýmsi kakacím podřepem.
Těžké enduro nemá problémy se zvedáním předního kola jako enduro lehké a ostré. Vsedě se těžiště ve strmém kopci posune dozadu a s lehčím předním kolem se dá motorka dobře regulovat. Zatížený zadek naopak méně hrabe. I s těžkou motorkou se dá proskákat lesní koryto plné kamení, důležité je mít rychlost, využívat setrvačnosti.
*Resumé: Když to nejde plynem, jde to zaručeně ještě větším plynem.
Bacha na hraně výjezdu možná překážka. Pokud chcete s výskokem, buďte si vždy jistý, že někomu neskočíte za horizontem na záda. Dalším překvapením je možný prudký sjezd za horizontem! Zjisti jak vyzerá hrana výjezdu, co tě dál čeká..( doskok, propast) nebo už přes hranu s velkou opatrností!

8. Strmý sjezd
Když už usoudíte, že se do rokle vydáte i s motorkou, je potřeba řešit dvě hlavní věci. Rovnováhu a stabilitu. Není vhodné jet úplně krokem, protože pak motorka není stabilní a její kila jsou vám dost na obtíž, zvláště když se kola třeba propadávají mezi úštěpkovitým kamením. Ideální je předem přesně vědět, jakou jet stopu (klidně se podívat pěšky) a s motorkou již najíždět najisto. Přes vrchní hranu nechte motorku jet volně, na brzdy, pokud není potřeba, sahat zbytečně nedoporučuji. Jakmile se totiž nahoře leknete a přední nebo zadní kolo si v malé rychlosti zablokujete, rozhodíte se a s těžkou motorkou se z kopce blbě srovnává. Pokud je potřeba, můžete v kopci poté brzdit předkem i zadkem, nechte zařazenou jedna nebo dvě. Pokud se vám někde začne bořit předek nebo uvidíte rýhu, louži, bláto, haldičku kamení, je potřeba předem dát trochu plynu, aby se mašina opět vpředu nadlehčila. Úplně největší pitomost, kterou jsem kdy viděl, je najet z vrchu na hranu srázu a +/- s nohama na zemi a zablokovaným zadkem se snažit pomalu tuto hranu překonat. Pád je celkem zaručený a navíc se budete dřít a ještě se pro příště vystrašíte.
*Resumé: Brzdit oběma, v maléru plyn. Nevyřazuj na neutrál!
V případě, že už máš touhu to nějak položit, tak mašinu zahoď a nenechávej nohy pod mašinou.. stupačka v lejtku nic moc, viď Shantis
pozn. nahoru nepoletíš a dole už vás vždycky najdou
částečně zdroj České motocyklové noviny http://www.cmn.cz

9. Kořeny, klacky
Šikmo ležícím slizkým kořenům, kládám a větším klackům je lépe se vyhnout - BACHA KRADOU PŘEDNÍ KOLO :D
MotoTraveller

V rychlích pasážích to prolétneš, ale ve většině případech už následuje pouze vystoupení do prava či přes řídítka. Nejlépe gasování ve vhodný okamžik, před a za kořeny. Další poznatek- kde jsou kořeny, tam jsou i stromy a ty helmou nepokácíš..

10. pády a odložení mašiny
pokud vím, že to už neustojím tak padat nejlépe řidítky proti stráni a ne naopak - menší rána, míň škody a jezdcovi se pak nemotá hlava z kotrmelců dolů
MotoTraveller

Enduro, které nepadlo je asi unikát. Obalit padákama, odstrojit zbytečnosti, které se mohou poškodit. Shantis povoluje a sklápí zrcátka, osobně už ani pravé nevozím..
Pády bývají nepříjemné, záleží v jaké rychlosti ale pokud už očekáváte nějaké vystoupení a máte prostor na výběr, snažte se padat dostatečně daleko tak, aby vás mašina nepřikryla. Dál už ti pomohou jedině ochranné prvky. Kvalitní helma, boty, hadry, rukavice..
Když už dojde k nějakému hození mrchy a nejde o nic závažnějšího, snaž se posbírat a v prvé řadě vypni motor. Může ti natáhnout vodu, čurbes.. Někdy se stane, že ti může přes víčko nádrže protékat benzín. Pozor ať se nedostane na výfukové svody.. Nejlépe se mašina zvedá zády k sedlu. Dřepni k sedlu, chytni za stočené řídítko k sobě a druhou rukou chytni za madlo či nosič kufrů. Nohama se zapři a nezapomeň ať opět nepřepadne. Posbírej si trsátka, skoukni zda je stroj OK ( nasazený řetěz, něco ohlého, únik oleje..) Pokud padne do vody, skontroluj olej. V případě tvoření emulze ( bílé pěny v oleji) zastav motor a dále do výměny oleje už se ho nepokoušej startovat. Hrozí zadření motoru. Flash Vám může vyprávět jak se dělají ponorky. XTZ moc po pádu nechtějí chytit na oba válce- nepanikař. Trochu se přelil benzín v karbecích a po chvilce točení by měla chytnout. Teoreticky..

Další hloupé pády mašiny jsou na stojánku. Opačný sklon terénu, měkký podklad a další. Dobré je si vyčíhnout nějaký kámen nebo placák, který hodíš pod stojan. XTZto vozí s sebou starý diamantový kotouč do flexy ( na plocho nezabere žádný prostor v kastliku). Při nejhorším ti poslouží i klacek.
Pokud je možnost, že se ze svahu mašina posune, nezapomeň dát kvalt.
Některé případy odložení mašiny zapříčiní nechtěnou demontáž nebo úpravu ovládacích prvků. Většina z nás už si ani nepamatuje třeba původní tvar zadní brzdové páky. V nejhoršim jak vrátit zpět tvar je možnost použít vhodný nástroj, který máš po ruce. Kámen, větev.. Přibrzďující brzda vám způsobí zásadní úbytek destiček, které nikdo po kapsách nenosí. Spojka a přední brzda je ze slitiny Al a tady už se nepokoušejte o návrat tvaru. Hrozí ulomení nebo výskyt praskliny.
Vhodné ochranné prvky Vám ušetří starost. Výborné padáky má Jenik, tak popř. na něj..
- sklopná zrcátka
- padáky viz. http://supertenere.cz/forum/viewtopic.p ... D+r%C3%A1m
http://supertenere.cz/forum/viewtopic.p ... pad%C3%A1k
- sklopná řadička, zadní brzda viz. viewtopic.php?f=24&t=627
- blastry

Instruktážní video jak zvedat padlého mastodonta v řeči jiného kmene zdroj youtube.com http://www.youtube.com/watch?v=pPjYweKeiLk



Toto téma má výhodu, že se mohou účastnit i naprostí amatéři. Tvrdí se, že kdo nepadá, jezdí pod své možnosti, ale jestli není raději lepší pilovat jezdeckej um, než-li sbírat rozštípané trsátka po cestě..

11. v koleji
V koleji přidat plyn,postavit a jet,nevyjíždět ven přes hranu..
Vejcak
Neobávej se kolejí. "Většinou, když jezdec vidí koleje, tak je objede a myslí si, že bude rychlejší. Špatně! Pusť se do nich! Odlehči předek prudkým přidáním plynu a přesunutím váhy dozadu. - Scott Sheak
Špičky nahoru. "Pokud máš jet ve hluboké koleji, tak musíš opravdu zodpovědně mít špičky nahoře abys nezachytil o okraje koleje. Taky pomáhá nasměřovat špičky k motocyklu (k motoru). - Kevin Windham
"Spousta jezdců koleje nenávidí, ale ty bys je měl mít rád. Je to výborný nástroj, který ti umožní rychlejší průjezd zatáčkou než na rovném povrchu. Svou vnitřní nohu dej mimo vyjetou stopu – nejhorší věc co můžeš udělat je, že budeš vláčet nohy za sebou. Používej koleje pro agresivní akceleraci ze zatáčky, protože v koleji nehrozí, že ti "ustřelí" zadek." - Jeff Emig

Všechno je to o drážkách.Všeobecně, větší záběr gumy je v kolejích. Jak jezdci opětovně jedou v drážce, kolo se prohrabe na suchý podklad pod bahnem. Jak jinak, dejte pozor na koleje které jsou moc hluboké aby jste se nezasekli motorem.
Buďte stále v pohybu. Nejlepší věcí, jak se dostat skrz bahno je zůstat v pohybu. Držet plyn a nechat mašinu jet skrz. Mějte váhu více na zadní kolo, aby pření kolo nemělo tendenci se bořit a nechat vás padnout. Pokud musíte ubrat na plynu, jděte zpátky do otáček, jak jen to bude možné! Dokonce i v pomalých pasážích je vždy lepší víc plynu než žádný. Nezapomínejte zacházet s plynem plynule. Pokud přidáte moc rychle, můžete skončit protáčením pneumatiky..
Použijte nohy jako Jenik. Možná to zní dětinsky, ale v hodně hlubokém bahně použijte nohy, skoro jako pádla. Zůstaňte na plynu, pomáhejte si nohama. Nohy vám pomůžou držet motorku rovně a v hlubokém bahně vám pomůžou ven.
A samozřejmostí je dobrá pneu s bočním vedením..

12. průzkum trasy
- Pokud je výjezd, který nedám z fleku a pokud nebylo možné odpozorovat chování motorky před námi je lepší si ho napřed projít - jak už bylo psáno za hranou může být nemilá překážka a alespoň si můžete vyhlídnout optimální stopu.
- Pokud je sjezd třeba do "rokle" je dobré mít jistotu, že se odtamtud také dostanu - ne každý sjezd se dá zase bez problému vyjet a rokle nemusí mít jinou únikovou cestu.
- Vodní toky a hladiny jsou zákeřné v klamání hloubky a překážek pod hladinou - pokud to není jen "nějaký potok" tak je vždy dobré dobrovolné nebo nedobrovolné umytí nohou a prozkoumání dna vyhneme se tím utopení a nebo lovení padlé motorky kdy tak jako tak se namočíme.
MotoTraveller

13. přemýšlej, kam odstavíš stroj
Při zdolávání obtížnějších terénních prvků a to ve více jezdcích, kdy se chceš pokochat, ponaučit či být nápomocen při případných problémech, parkuj v dostatečné vzdálenosti od "výjezdu". V krkolomných situacích se hodí každý půlmetr do předu i do stran.
sczekaan


Naše stroje jsou v trochu jiném váhovém levlu než-li crossové kozy, ale některé základy se v čurbesu dají použít i u nás. Nepředpokládám, že má někdo ambice na 15 metrové skoky a asi by našel brzy hranu svého podvozku, každopádně lze si z tohoto videa něco vyzobat. Berte toto video pro nás s rezervou, ale k nakopnutí dobré..
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 2Mzq_KXscE#!

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 2Mzq_KXscE#![/youtube]
Naposledy upravil(a) bonnyes dne pon bře 25, 2013 11:27 am, celkem upraveno 40 x.

Uživatelský avatar
MotoTraveller
Dobrovolný přispěvatel 2017
Dobrovolný přispěvatel 2017
Příspěvky: 751
Registrován: sob čer 28, 2008 8:52 am

Re: enduroškola - zásady jízdy

Příspěvek od MotoTraveller » úte kvě 15, 2012 10:15 am

Letíš po cestě nebo po poli a hle jáma nebo rigol a už víš že to nedobrzdíš = Rada : Dobrzdit na nejmenší rychlost co to jde, nejlépe ještě optimálně podřadit dle rychlosti, sednout si co nejvíce na záď a před překážkou vzít za heft aby se předek odlehčil a nezapích se do díry a jezdec si neudělal leteckej den to samé platí přes vystouplé překážky, ale u nich je to trochu složitější s vyšší rychlostí a velikostí překážky ;-) tam je třeba mít ještě dostatečnej prostor mezi zadkem a sedlem, protože kopanec od zadního kola způsobí efektní kotrmelec přes řidítka.

Wiblyz
Všeználek
Příspěvky: 1224
Registrován: úte srp 12, 2008 10:25 pm
Bydliště: Rakovník
Kontaktovat uživatele:

Re: enduroškola - zásady jízdy

Příspěvek od Wiblyz » úte kvě 15, 2012 2:13 pm

Jedna rozsirena zacatecnicka chyba: Cumte kam chcete jet, ne kam nechcete. Bohuzel oko vede podvedome ruku, takze kdyz budete koukat do zarostlyho pangejtu, tak mate mnouhem vyssi sanci, ze se tam dostanete. Clovek by mel koukat vic pred sebe, tak nejak volnejc a ne jen pred predni kolo a na ruzny prekazky.
Yamaha TT600S 4LW 1996 in white and blue

bonnyes
Vím čím dál tím víc
Příspěvky: 911
Registrován: stř říj 26, 2011 2:06 pm
Bydliště: Blšany u Loun
Kontaktovat uživatele:

Re: enduroškola - zásady jízdy

Příspěvek od bonnyes » stř kvě 16, 2012 8:57 pm

Další téma Ztuhlé ruce

jenik
Site Admin
Příspěvky: 6454
Registrován: stř led 31, 2007 8:19 am
Bydliště: Praha humna :-)

Re: enduroškola - zásady jízdy

Příspěvek od jenik » čtv kvě 17, 2012 6:39 am

mozna pro nas totalni lamy, neslo by si nekdy udelat "interni" enduro-skolu-odpoledne? Ja bych teda zajem, vzdyt vite, jak jsem vytlemenej, kdyz mam neco projet :sweat
Jeník
admin http://www.supertenere.cz :-)
Nepište mi SZ s prosbou o radu, pokud to není důvěrné :), ale nahoďte nové téma. Ti,kteří neposlali ani korunu na provoz fora a ničím tady nepřispívají (čtenáři),tak by se měli zamyslet,jestli to není trapný.

Uživatelský avatar
MotoTraveller
Dobrovolný přispěvatel 2017
Dobrovolný přispěvatel 2017
Příspěvky: 751
Registrován: sob čer 28, 2008 8:52 am

Re: enduroškola - zásady jízdy

Příspěvek od MotoTraveller » čtv kvě 17, 2012 11:34 am

Pěkně se rozjela debata tak další poznatek ;-) šikmo ležícím slizkým kořenům, kládám a větším klackům je lépe se vyhnout - BACHA KRADOU PŘEDNÍ KOLO :D

při výjezdu se nebát gazovat a nezastavovat setrvačnost pomůže - blbě se pak rozjiždí motka hrabe a staví se na zadní

pokud vím, že to už neustojím tak padat nejlépe řidítky proti stráni a ne naopak - menší rána, míň škody a jezdcovi se pak nemotá hlava z kotrmelců dolů

Vejcak
Už něco vím
Příspěvky: 69
Registrován: pát lis 05, 2010 8:23 am
Bydliště: olomouc

Re: enduroškola - zásady jízdy

Příspěvek od Vejcak » čtv kvě 17, 2012 1:38 pm

V koleji přidat plyn,postavit a jet,nevyjíždět ven přes hranu..

Wiblyz
Všeználek
Příspěvky: 1224
Registrován: úte srp 12, 2008 10:25 pm
Bydliště: Rakovník
Kontaktovat uživatele:

Re: enduroškola - zásady jízdy

Příspěvek od Wiblyz » čtv kvě 17, 2012 6:47 pm

Skok ve stoje. Pri skoku pred prekazkou lehce ubrat plyn a zhoupnout se v tlumicich. Pri odrazu ( skoku ) malinko pridat, posunout tezste dozadu ( zadek kamsi nad misto spolujezdce ) a potahnout nahoru predni kolo. Pokud vam jde masina vzduchem, ze jde predni kolo vejs, tak prizbrzdit. Pokud vam jde predni kolo niz, tak pridat plyn. Princip skoku je ve svy postate uplne stejnej jako na kole, takze kdo to umi na kole, tak to provede i podvedome na motorce.

Uz jsem s Tenerou provedl i nezamerne skok v sede, ale to bylo na silnici z kopce pres rozflakanej prejezd, kterej kopal - nastesti plynulej najezd a dobra silnice pod prejezdem, takze jsem byl driv na silnici, nez jsem si vlastne uvedomil, ze jsem letel.
Yamaha TT600S 4LW 1996 in white and blue

bonnyes
Vím čím dál tím víc
Příspěvky: 911
Registrován: stř říj 26, 2011 2:06 pm
Bydliště: Blšany u Loun
Kontaktovat uživatele:

Re: enduroškola - zásady jízdy

Příspěvek od bonnyes » čtv kvě 17, 2012 8:24 pm

Další enduro základy, díky za spolupráci .. :hand

5. skoky, doskoky
6. ostré výjezdy
7. strmý sjezd
8. kořeny, klacky
9. pád - odložení mašiny
10. v koleji

Uživatelský avatar
MotoTraveller
Dobrovolný přispěvatel 2017
Dobrovolný přispěvatel 2017
Příspěvky: 751
Registrován: sob čer 28, 2008 8:52 am

Re: enduroškola - zásady jízdy

Příspěvek od MotoTraveller » pát kvě 18, 2012 9:38 am

PRŮZKUM TRASY:
- Pokud je výjezd, který nedám z fleku a pokud nebylo možné odpozorovat chování motorky před námi je lepší si ho napřed projít - jak už bylo psáno za hranou může být nemilá překážka a alespoň si můžete vyhlídnout optimální stopu.

- Pokud je sjezd třeba do "rokle" je dobré mít jistotu, že se odtamtud také dostanu - ne každý sjezd se dá zase bez problému vyjet a rokle nemusí mít jinou únikovou cestu.

- Vodní toky a hladiny jsou zákeřné v klamání hloubky a překážek pod hladinou - pokud to není jen "nějaký potok" tak je vždy dobré dobrovolné nebo nedobrovolné umytí nohou a prozkoumání dna vyhneme se tím utopení a nebo lovení padlé motorky kdy tak jako tak se namočíme.

Uživatelský avatar
sczekaan
Všeználek
Příspěvky: 1372
Registrován: čtv říj 18, 2007 5:02 pm
Bydliště: Austerlitz :-)

Re: enduroškola - zásady jízdy

Příspěvek od sczekaan » pát kvě 18, 2012 11:33 am

PŘEMÝŠLEJ, KAM ODSTAVÍŠ STROJ

Při zdolávání obtížnějších terénních prvků a to ve více jezdcích, kdy se chceš pokochat, ponaučit či být nápomocen při případných problémech, parkuj v dostatečné vzdálenosti od "výjezdu". V krkolomných situacích se hodí každý půlmetr do předu i do stran.

Wiblyz
Všeználek
Příspěvky: 1224
Registrován: úte srp 12, 2008 10:25 pm
Bydliště: Rakovník
Kontaktovat uživatele:

Re: enduroškola - zásady jízdy

Příspěvek od Wiblyz » pát kvě 18, 2012 12:17 pm

Bonnyes, asi bys tam mel taky doplnit, ze se jedna o teorii enduro jizdy a ze aplikovani na sobe a svym stroji je ciste dobrovolny a na vlastni nebezpeci kazdyho jezdce.

1. Nikdo z nas neni Edi Orioli, kterej vyhral Dakar na vsech trech velkejch znackach ( plus jednou Pharaons rally ), a ani tu neni nikdo, kdo by jezdil na nejaky licencni urovni - takze vsechno jsou bud prevzaty informace nebo je to proste nauceny vlastni praxi,
2. muze se stat, ze neco z myslenky zemre v jeji aplikaci nebo prepisu - takze si radsi ctete poznatky z tohodle vlakna vickrat a premejslejte, jestli to bylo fakt tak mysleny,
3. pokud s timhle chcete zacit ( podle tech rad ) prakticky, tak se radsi ptejte jeste zkusenejsich a nejlip, at nekdo takovej jezdi s vama,
4. kazdej mame malinko jinak prizpusobenou motorku ( nekteri i jinej typ nez ST ) a malinko jinou krec v ruce a vymetyno v hlave, takze kdyz vite, ze na neco nebudete stacit a nebo se na to proste nebudete cejtit, tak se na to vyflaknete - ono je sice enduro i krasnej pocit o prekonavani moznosti ( svejch - moznosti stroje tezko nekdo z nas prekona - viz bod 1 ), ale hlavne jde o to v nejlepsi pripade z enduro vyjizdky dojet nebo se aspon vratit po svejch,
5. pokud je to mozny, tak nejezdete enduro sami - ono je to zradny i tam, kde to mate najety ( mozna hlavne tam ) - spatna kombinace pocasi, urve se s vama breh, kombinace padu a technicky zavady, zustanete nekde pod masinou....., moznosti je x. Kdyz uz jezdite sami, tak se podle toho chovejte a mejte sebou minimalne mobil ( je lepsi jet malinko pod svoje moznosti a bezpecne, nez nekde v lepsi pripade na par hodin vykysnout nebo si neco udelat ).

Mozna by bylo nejlepsi to hodit uplne nahoru a nejak to zviraznit. Vytahni si z toho to, co ti prijde podstatny.
Yamaha TT600S 4LW 1996 in white and blue

bonnyes
Vím čím dál tím víc
Příspěvky: 911
Registrován: stř říj 26, 2011 2:06 pm
Bydliště: Blšany u Loun
Kontaktovat uživatele:

Re: enduroškola - zásady jízdy

Příspěvek od bonnyes » pát kvě 18, 2012 2:14 pm

Wiblyz píše:Bonnyes, asi bys tam mel taky doplnit, ze se jedna o teorii enduro jizdy a ze aplikovani na sobe a svym stroji je ciste dobrovolny a na vlastni nebezpeci kazdyho jezdce.

1. Nikdo z nas neni Edi Orioli, kterej vyhral Dakar na vsech trech velkejch znackach ( plus jednou Pharaons rally ), a ani tu neni nikdo, kdo by jezdil na nejaky licencni urovni - takze vsechno jsou bud prevzaty informace nebo je to proste nauceny vlastni praxi,
2. muze se stat, ze neco z myslenky zemre v jeji aplikaci nebo prepisu - takze si radsi ctete poznatky z tohodle vlakna vickrat a premejslejte, jestli to bylo fakt tak mysleny,
3. pokud s timhle chcete zacit ( podle tech rad ) prakticky, tak se radsi ptejte jeste zkusenejsich a nejlip, at nekdo takovej jezdi s vama,
4. kazdej mame malinko jinak prizpusobenou motorku ( nekteri i jinej typ nez ST ) a malinko jinou krec v ruce a vymetyno v hlave, takze kdyz vite, ze na neco nebudete stacit a nebo se na to proste nebudete cejtit, tak se na to vyflaknete - ono je sice enduro i krasnej pocit o prekonavani moznosti ( svejch - moznosti stroje tezko nekdo z nas prekona - viz bod 1 ), ale hlavne jde o to v nejlepsi pripade z enduro vyjizdky dojet nebo se aspon vratit po svejch,
5. pokud je to mozny, tak nejezdete enduro sami - ono je to zradny i tam, kde to mate najety ( mozna hlavne tam ) - spatna kombinace pocasi, urve se s vama breh, kombinace padu a technicky zavady, zustanete nekde pod masinou....., moznosti je x. Kdyz uz jezdite sami, tak se podle toho chovejte a mejte sebou minimalne mobil ( je lepsi jet malinko pod svoje moznosti a bezpecne, nez nekde v lepsi pripade na par hodin vykysnout nebo si neco udelat ).

Mozna by bylo nejlepsi to hodit uplne nahoru a nejak to zviraznit. Vytahni si z toho to, co ti prijde podstatny.
Wiblyz, díky Vám za pomoc :yes asi jsem moc přeskočil. Perfektně napsaný..
Trochu se trápim u Tvých příspěvků s háčkama a čárkama :)

bonnyes
Vím čím dál tím víc
Příspěvky: 911
Registrován: stř říj 26, 2011 2:06 pm
Bydliště: Blšany u Loun
Kontaktovat uživatele:

Re: enduroškola - zásady jízdy

Příspěvek od bonnyes » pon kvě 21, 2012 10:50 pm

Další příspěvek - vzhůru do stupaček, základní postoj
Pro někoho nuda, někdo ocení..

bonnyes
Vím čím dál tím víc
Příspěvky: 911
Registrován: stř říj 26, 2011 2:06 pm
Bydliště: Blšany u Loun
Kontaktovat uživatele:

Re: enduroškola - zásady jízdy

Příspěvek od bonnyes » úte kvě 22, 2012 8:11 am

Fajn instruktážní video jak zvedat mastodonta
čl. 10 pády a odložení mašiny
klikněte na odkaz, nemůžu to video rozhýbat..

Odpovědět